En toch kan hij niet álles zien. Er is een moment dat fietsers of bromfietsers plotseling onzichtbaar zijn geworden voor de chauffeur. Dan rijden ze net daar waar hij ze niet kan zien: de dode hoek.
www.dodehoek.nl

Er is al heel wat onderzoek gebeurt rond dit probleem en hieruit zijn ook heel wat oplossingen ontstaan:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/index.aspx
*Een extra dode hoek spiegel


*Camerasystemen
*een systeem dat op de vrachtwagen wordt gemonteerd en fietsers door middel van geluidssignalen en een knipperlicht waarschuwt dat de vrachtwagen gaat afslaan
Ondanks de inspanningen van onder andere het ministerie de afgelopen jaren, is het aantal fietsers dat als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens dodelijk verongelukt, verdrievoudigd. In 2003 kwamen er 7 fietsers om het leven, in 2006 waren er 19 dodelijke slachtoffers.
Wat kan er aan gedaan worden? (http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/33248-nog-steeds-te-veel-ongevallen-door-de-dode-hoek-in-belgie.html)
*Door de vrachtwagenchauffeurs: de verschillende spiegels zijn niet altijd correct op elkaar afgestemd. De chauffeurs aanleren hoe ze de spiegels moeten afstellen en gebruiken is al een stap in de goeie richting.
*Door de fietsers: Niet naast een vrachtwagen stoppen (aan een stoplicht bv) en op rotondes en kruispunten niet naast een vrachtwagen fietsen, je blijft er best achter.
*De overheid: het fietspad scheiden van de rijbaan of zorgen dat de fietser en vrachtwagen niet op hetzelfde moment op het kruispunt of rotonde toekomt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten